fbpx

Funkcionális gyerekétkeztetés szívvel lélekkel

Dénes Dóra családi konyhája

  • Étrendtanácsadás
  • Rólam
  • Kapcsolat
  • Alacsony fruktóztartalmú Betét-feltét Családnak Falatkás hozzátáplálás (BLW) PartifalatokRostban gazdag

    Céklás falafel – világkedvenc színesebben

    ceklasfalafel4_fin.jpg

    Még nem láttam gyereket, aki ne szeretné a falafelt, legfeljebb olyat, aki nem ismeri. A világ legtöbbet készített ételei közé tartozik, szeretett mezze-rokonával, a hummusszal együtt. Még álmodozó, zsebpénzgyűjtő koromban szerettem meg, amikor a török büfék újdonságnak számítottak Budapesten és még nagyvonalúan tömték a pitákat mindenféle friss áruval, de az igazi, gazdag, csak csicseriborsóval készült, liszttel fel nem tuningolt falafel későbbi élmény volt nekem is. Néhány közel-keleti bisztró  képviseli ezt a műfajt, de nem a török büfék. A különböző tuningokat itthon kezdtem próbálgatni, és az egyik kedvenc például cékla, amitől kellemesen pink lesz, így a görkoris Barbie-k kedvenc street foodja is lehet.

    Egyik délután Ali Khodzsa és a bölcs kisfiú meséjét hallgattuk Molnár Piroska előadásában, és bár a Bagdadban játszódó, két kereskedő vitája körül szövődő történetben a szintén nagy kedvenc olajbogyó töltött be jelentős szerepet, mégis a falafelt juttatta eszembe, hogy jó volna már csinálni. A csicseriborsó jól bírja a kísérletezést, és nyitott a társaságra. Falafelben is kiegészíthetjük pirított, darált dióval, vagy mogyoróval, darált szezámmaggal, és spenóttal is szuper, ha sikerül frisset kapni, a mirelit a kiengedett leve miatt nem annyira jó hozzá.

    ceklasfalafel2_fin.jpg

    A csicseriborsó élelmi rostokban gazdag, ezzel segíti az emésztést, és lassú felszívódása miatt a telítettségérzetet is hosszabban tartja. B-vitaminokat és E-vitamint is tartalmaz, jó fehérjeforrás, de rostjai és puffasztó hatása miatt a babféléknél is később, egyéves kor körül ajánlják csak a bevezetését.

    Szereti a fűszereket, a salátához szánt zölségeket, egy dolgot nem tűr csak, ha  falafelről van szó: azt, ha konzervből próbáljuk elkészíteni. Száraz, áztatott csicseriborsót érdemes használni, úgy áll össze a legjobban, a konzervből készült változat hajlamos szétesni. Ebben a receptben minden hozzávaló nyers, a csicseiborsót legalább egy éjszakán áztatom, de még a teljes napos áztatás sem túlzás.

    Világkedvenc még színesebben – céklás falafel

    Hozzávalók – családi adag:
    • 20 dkg száraz csicseriborsó
    • 10 dkg nyers cékla
    • 1 gerezd fokhagyma
    • 1 pici vagy ½ vöröshagyma
    • Bő olaj
    • Fűszerek:
      • kb. 1 teáskanál római kömény,
      • csipet koriander,
      • egy marék frissen aprított petrezselyem vagy koriander, vagy ezek vegyesen,
      • kb 1 ek frissen facsart citromlé
    • Opcionális: egy kis szódabikarbóna (javítja az állagot, segít megtartani a cékla színét és könnyebben emészthetővé teszi a csicseriborsó héját). És lehet, hogy egy kis csicserilisztre még szükség lesz, hogy a massza könnyebben formázható legyen.

    Elkészítés:

    A csicseriborsót egy napra beáztatom. Leszűröm, és az áztatólevéből félreteszek, ha szükséges a masszát lazítani.

    A céklát megtisztítom, felkockázom, a hagymát, fokhagymát megpucolom, feldarabolom, és minden hozzávalót együtt a turmixgépben, vagy késes aprítóban krémes masszává dolgozom össze.

    Ha a római kömény és koriander darabos, akkor serpenyőben megpirítom, majd mozsárban összezúzom. A fűszereket a masszához teszem, citromlevet csepegtetek hozzá. Naspolyányi gombócokat formázok.

    Olajat hevítek. Ha jó forró, a gombócok ropogósra sülnek. Egyszerre viszont nem sütök ki tíznél többet, nehogy lehűtsék az olajat. Etaponként nagyjából 7 perc alatt készre sülnek.

    Dénes Dóra

    Dénes Dóra vagyok, funkcionális táplálkozási tanácsadó és receptfejlesztő. Érdeklődésem középpontjában a gyógyító étrendek és tápanyagok állnak, a gyerekek egészségének megalapozása az étkezési szokásaikon keresztül, és a különböző étrendi szükségletek összehangolása családon belül.

    Étrend tanácsadás

    Étrend tanácsadás

    Reform ételek, fura alapanyagok az élelmiszerlistádon - segítek, hogy ne korlátozást, hanem lehetőségeket és örömöt hozzanak neked és a családodnak. Ha egészségügyi okokból, családtagod miatt, vagy babavárás, szoptatás, hozzátáplálás miatt nagy elhatározásra jutottál, számíthatsz rám.

    @edespofablog

    Followers