fbpx

Funkcionális gyerekétkeztetés szívvel lélekkel

Dénes Dóra családi konyhája

  • Étkezési tanácsadás
  • Tudástár
  • Rólam
  • Kapcsolat
  • Egyéb kategória Fenntarthatóság Tudatos táplálkozás

    Közös kincs – Így spórolunk a vízzel a konyhában 

    A zöldség és gyümölcsmosó vízből locsolóvíz lesz, a főzővizekből étel, ital – konyhai tippjeim a kisebb vízlábnyomért. 

    Az vízre lassan úgy tekintek, mint a folyékony Stradivariusra, aminek értéke felbecsülhetetlen. Az idei nyár is aszályos, vagyis a  hőséggel párosuló hosszan tartó csapadékhiány az erdőket, a mezőgazdasági területeket, a tavakat, folyókat  komolyan veszélyezteti. A  Tiszánál már megdőlt a valaha mért minimum vízállás. Velencei-tó (ami a jellegét tekintve sztyepptó) átlag vízállása július közepén 67-68 centiméter körül volt.  Az  aszályindex alapján az ország keleti része a súlyosan aszályos besorolásba ért. 

    Az ország több területén vízkorlátozást vezettek be. Ennek részeként többek közt törekednünk kell az ivóvíz takarékos használatára. Ivóvizet használni medencetöltésre, autómosásra nem szabad. És a kommunális ivóvízellátó rendszerre szerelt automata öntözőberendezéseket ki kell kapcsolni. 

    Naponta 110 litert fogyasztunk

    A víz krízis az egész világot érinti. A víz miatt kitörő fegyveres összetűzések gyakoriak. Az Unicef összeállításai szerint 1,42 milliárd ember pedig megfelelő mennyiségű és minőségű ivóvíz nélkül él. Már nemcsak a harmadik világban vannak problémák, az Unió közel egyharmadán vannak vízhiányos időszakok. A szervezet is kitér a személyes felelősségvállalásra: okosan és takarékosan kell használnunk a vizet. 

    Hazai statisztikák szerint egy ember naponta közvetlenül 110 liter vizet fogyaszt el, de a teljes vízlábnyomunk, amelyben a víz felhasználásával készült termékek is benne vannak, ennél nagyobb (a statisztikák bővebben a Föld Napja Alapítvány site-ján).

    Jeti vízlábnyom

    A vízlábnyom az a mérőszám, ami rámutat,  hogy az egyes élelmiszerek, termékek vagy folyamatok mennyit emésztenek fel az erőforrásból. 

    A nagy vízlábnyomú termékek közé tartoznak a húsok, főleg a marhahús ( 1 kiló előállítása az állat itatásától a feldolgozásig átlag 13 000 liter vizet emészt fel), a tejtermékek. A nagyipari állattartás vízfelhasználásba a takarmány is beletartozik, aminek szintén rendszeres öntözés kell. 

    Ha csak a konyhát nézzük, a mindennapos főzés az előkészületektől mosogatásig hatalmas víztemető. 10 perc mosogatás folyóvízben 150-200 liter vizet küld a lefolyóba, a zöldségek, gyümölcsök folyóvizes mosásáról nem is beszélve.

    Ebben nekem is van még hova fejlődnöm. De mint a fenntarthatóságért lelkesedő gasztroblogger összegyűjtöttem, mi mindennel próbáljuk a vízfogyasztásunkat ésszerűsíteni. Nem mindig sikerül minden tanácsunkat megfogadnunk, ezért nagy sikerélmény, amikor összejön. 

    • Gyümölcsből, zöldségből sok fogy minden nap, és ezeknek a folyóvizes tisztogatása rengeteg vizet jelentene. Amit csak lehet, egy nagy tál vízben mosunk meg, amit aztán felhasználjuk a fűszerek, szobanövények locsolására. 
    • A sokat vegyszerezett héjú termések, például a citrom, narancs, egyéb citrusok és egzotikus gyümölcsök vizét nem locsolásra tesszük félre. Felmosóvízhez például használhatók. 
    • A zöldségek párolásához, főzéshez használt főzővizet leszűrjük. Sokszor készítek belőle italt gyerekeknek (ebben a posztban összegyűjtöttem, milyen trükkökkel igyekszem több folyadékot juttatni iváskerülő ifjú szervezetükbe). A zöldborsó, zöldbab, spárga, karfiol, brokkoli fővővize remekül használható. Citrommal,  vagy balzsamecettel, bazsalikommal, szezámolajjal, tökmagolajjal ízesítem. 
    • A sárgarépa, batáta leszűrt főzővize fahéjjal édesen is finom. A batáta édes főzőleve kompótokhoz, süteményekhez is kincs. Azzal is kevesebb édesítés kell. 
    • Ha maradt még zöldség főzővíz, zöldségalapléként félreteszem, lefagyasztom. Vegán levesekhez, főzelékekhez, gabonák párolásához használhatók később. A céklalé rizsfőzéshez jól jön, hogy a rizs decens rózsaszín legyen. Ilyenekből sokszor van egy-egy doboznyi a fagyasztóban. 
    • A csontos sült húsok lerágott csontjait sem dobjuk ki. Sajnos kutya nincs a háztartásban, csak  gyerekeknek látszó rozsomákok, de a csontleveket ők is nagyon szeretik. Ezekből alaplevek készülnek, és raguk, főzelékek főzéséhez használjuk őket. Mindig van néhány adag a fagyasztóban. 
    • A krumpli és tészták főzővize sem veszhet kárba. A keményítőben gazdag levet krémlevesek sűrítésére, szószok, besamell készítésre, habarásra tudjuk használni. Fagyasztani is lehet, bár felolvasztva nem lesz esztétikus látvány. Zavaros, csomós lesz, de használható. 
    • Főzéshez akkora edényt használunk, amekkora a mennyiség számára optimális. Ha túl nagy a fazék, akkor több folyadék párolog. 
    • Nagy párologtató a hosszan főtt csontlé, amelyet lassú lángon, fedő nélkül szokás főzni. Én használok fedőt erre is.  
    • A kulacsokban megmaradt vizet vagy locsolásra használjuk, vagy visszaforgatjuk a vízforraló rendszerbe tea, kávé készítéséhez. 
    • A régi “jól engedd meg a csapot, hogy hideg legyen a víz” tanácsra megoldás: amíg a víz hűlésére várunk a nyitott csap előtt, addig is gyűjthető a kifolyt víz, és főzésre használható. 
    • Amikor csak lehet, mosogatógépet használunk, telepakolt állapotban. 10 perc folyóvizes mosogatás átlagosan 150-200 liter vízzel itatja a lefolyót, amíg egy mosogatógépes mosogatás nagyjából 10-20 litert fogyaszt. A mosogatógépnek azért is hálás vagyok, mert annyival kevesebb időt kell a konyhában tölteni. 
    • Amikor kézzel kell mosogatni, igyekszem sokszor állóvízben. Anyósom víztakarékos technikáját átvéve (akit részben a balatoni vízárak ihlettek) a nem túl mocskos mosogatóvizet felmosó vödösben gyűjtjük és a vécé leöntéséhez használjuk. A vécé vízelnyelő képessége külön tanulmány. Nem a konyhához tartozik, de itt is meg lehet fogni a víz szökését. Egy hazai statisztika szerint  összes otthoni vízfogyasztás nagyjából 30%-át a vécé öblítése viszi el. Átlagosan 4-6 liter víz fogy egy alkalommal, míg a régi öblítő rendszerek 10 liter körül küldik a vízesést. 
    • A lefolyó duguláskor kiérkezett szerelő tanácsolta, bő, meleg folyóvízben mosogassunk, mert a kevés és hideg víz kedvez a zsír felhalmozódásának a lefolyóban. Főleg a hideg zsír veszélyes ebből a szempontból. És hogy időnként forró ecetes vízzel öblítsük le a lefolyót. Erre egy megoldás, ha időnként az elmentett (nem zsíros) mosogatóvizet forraljuk fel és ecetezzük a lefolyó tisztításhoz. 
    • Soha nem öntjük a használt sütőolajat, a halkonzerv olaját, vagy bármi egyéb olajat a lefolyóba, vagy vécébe. Ez nagyon sokat tud ártani a víznek. A zsiradék lerakódik a csövek falán, újabb olaj rakódik rá, egyre növekszik. Ezt a teremtményt a fenntarthatósági mesékből zsírszörnyként ismerhetjük. A dugulás sokszor csak vegyszerrel oldható meg. A vezetékekből a szennyvíztelepre jutott olaj szétterül a víz felszínén, és megakadályozza, hogy oxigén áramoljon a vízbe, földbe.  
    • Amikor lehet, inkább friss zöldségeket használunk, nem mirelitet.  A fagyasztásra szánt zöldségeket sokszor frissebben dolgozzák fel, mint amit a piacon megveszünk, finomak tudnak lenni és praktikusak. Mégis feldolgozásuk, tárolásuk, hűtőkocsis szállításuk jóval több vizet igényel, mint amennyit a frissek mosására szánunk itthon. Persze nem mindig van idő és szezonális kínálat sem, úgyhogy a mirelit sokszor nagyon jól jön. 
    • A friss hal – mirelit hal dilemma is hasonló, de ott a friss hal mellett az is szól, hogy a felolvasztás után gyakran szembesülünk azzal a bosszantó helyzettel, hogy a hal zacskójának nagy része víz. A friss hal sokszor inkább helyi, finomabb és  gazdaságosabb. 
    • A vízforralóba annyi vizet töltünk, amennyit fel tudunk használni. Energiapazarlás a felmelegített, de fel nem használt víz. 
    • A szülői humánerő fogyasztásában hosszú távon remélhetőleg megtérül a napi mantrák fáradtsága is. Ne spóroljunk a “zárd el a csapot, amíg szappanozod a kezed/mosod a fogad/hajad/egyéb testrészeidet.” “Nem fontos ennyi víz a babáid fürdetéséhez!” Ne csinálj vízicsúszdaparkot a Lego figuráknak!” “Ne hozz már több vödör vizet a homokozóba” mondatokkal. Szomorú, hogy a játszótéren az ivócsapot mennyi gyerek folyatja fölöslegesen, és használja fröcskölésre, strandolásra. Csak egy kicsit kell őket trenírozni, tapasztalataim szerint megértik. 

    Lehet gond, ha túl sokat spórolunk a vízzel? 

    Lehet. A csatornahálózat szempontjából nehézség, ha kevesebb vizet használunk, mint ahogyan tervezték a hálózat kiépítésekor. Ha a kapacitáshoz képest túl kevés víz folyik a szennyvízhálózatba, pangás alakulhat ki, a leülepedett anyagokban elszaporodhatnak a kórokozók, és olyan vegyületek is keletkezhetnek amelyek a csöveket, illetve a betont károsítják. 

    Tipp

    Néhány szemléletformáló ötlet gyerekeknek: 

    Idén nyár elején nyílt meg a Vizek háza élménypark Siófok közelében, a Dunántúli Regionális Vízmű Zrt. területén. Részei egy belső bemutatóterem, főleg szöveges szemléletformálásra, több, ismétlődő tartalommal. Például mik azok a zsírszörnyek, vagy hány liter víz kell 1 tojás, 1 kg sajt, marhahús, és más élelmiszerek előállításához, és mikroszkóp alatt a balatoni élővilágból vett néhány minta is megnézhető. A külső rész pedig egy játszótér, ahol a vízzel lehet szórakázni. A víz útja a fő fókusz: kerekeket, malmot lehet hajtani, kis hajót terelgetni, bicikli pedállal szökőkutat kelteni. Iskolás derék magasságban vannak a játékok, olyan 4-5 éves kortól élvezhetők. 

    A víz fontosságáról szóló gyerekkönyvek: Bolba mesék, A víz útja, Micsoda pazarlás



    Életmódváltásra készülsz, és szeretnéd minél gyorsabban megismerni az alapanyagokat. technikákat, egészséges de elárhető árú megoldásokat? Különböző étrendi igényeket kell összehangolnod a családban és ez a szabadidődet felemészti? Étrendtanácsadásomon ezekben a kihívásokban is örömmel segítek. Ha pedig családi receptekre, inspirációra van szükséged, kövess Facebookon, Instagramon!

    Dénes Dóra

    Dénes Dóra vagyok, funkcionális táplálkozás tanácsadó, természetgyógyász, fitoterapeuta. Érdeklődésem középpontjában a gyógyító étrendek és tápanyagok állnak, a gyerekek egészségének megalapozása az étkezési szokásaikon keresztül, és a különböző igények összehangolása családon belül.

    Étrend tanácsadás

    Étkezési tanácsadás

    Megújult menütervező koncepciómmal időt spórolok, hogy egészséges, változatos ételeket tudj főzni a sűrű mindennapokban. Ha az egészségbeli okból, vagy babavárás, szoptatás, hozzátáplálás miatt nagy elhatározásra jutottál, számíthatsz rám. 

    Étkezési tanácsadás

    Megújult menütervező koncepciómmal időt spórolok, hogy egészséges, változatos ételeket tudj főzni a sűrű mindennapokban. Ha az egészségbeli okból, vagy babavárás, szoptatás, hozzátáplálás miatt nagy elhatározásra jutottál, számíthatsz rám.

    @edespofablog

    Followers