fbpx

Funkcionális gyerekétkeztetés szívvel lélekkel

Dénes Dóra családi konyhája

  • Étkezési tanácsadás
  • Rólam
  • Kapcsolat
  • Családnak Cukormentes Egészséges ital Egyéb kategória Flexiteriánus Gabonamentes Gluténmentes Immuntámogató IR-barát Nyári recept Szoptatás barát Tojásmentes Várandós barátVitamindús

    Krémes sós, hűs joghurtital – ayran variációk mentesen is 

    Zöldfűszerekkel, spenóttal vagy paradicsommal is jó turbózni. Mentesen is készülhet növényi joghurttal. Ízesítő ötletek. 

    Porzik a torkom – jelentette a hároméves egy tisztességes rohangálás után. Le kellett csapnom a ritka alkalomra, amikor magától jelzi, hogy szomjas, és nem kell fohászkodni  egy-egy kortyért. Kiváló pillanat volt bedobni az ayrant, ami azóta is sok variációval fut. 

    A hagyományos török joghurtital, a sós savanykás ayran krémes joghurt, és sós hideg víz keveréke. Nyáron több ok miatt is jól jön. A mászókázás, fáramászás, legelészés és egyéb izzasztó tevékenység veszteségeinek pótlására a sós folyadék remek. Ezt minden leves, meg a lilahagymás paradicsomsaláta is tudja. 

    Áldásai nyáron: hűsítő

    A joghurt még azt is hozzáadja, hogy hűtő hatású táplálék. Az ajurvéda emiatt a melegebb időszakokra ajánlja (illetve a szintén joghurt alapú édes gyümölcsös lassinak is kihasználják azt a hatását, hogy a meleg és/vagy fűszeres ételek okozta hevítő hatás után hűt, és harmonizálja az emésztést). 

    Tipp

    Ha növényi joghurtot használunk, akkor a hűtő hatásra általában nem számíthatunk, mert az alapjául szolgáló magok, vagy zab melegítő jellegűek. Kivéve a kókusz. 

    Másik áldása: elektrolit pótló

    A másik előnye a sós és tápanyagban komplex italoknak, illetve leveseknek nyáron az, hogy az elektrolit-egyensúlyt támogatják. Az elektrolitok az anyagcsere szempontjából létfontosságú ásványi anyagok – mint a nátrium, kálium, kalcium, magnézium, klór, foszfát és bikarbonát – amelyek az izzadtságban, a vérben, és vizeletben is megtalálhatók. 

    Például a nátrium többek közt az agy, és idegrendszer működése szempontjából is fontos, és a káliummal együtt a szervezet folyadék háztartását menedzselik. A magnézium egyik fontos feladata az izmok működtetése. Az elektrolithiányok olyan tüneteket is adhatnak, mint zsibbadás, bizsergés, hangyamászás érzés, izomgörcsök, merevségek, nem feltétlenül csak szomjúságban mutatkoznak meg. Inni viszont akkor is fontos, ha a szomjúság nem gyötör.

    Ha inkább az édes esne jól

    Sajnos ezzel elméleti szinten hiába kampányolok gyakran idehaza, ezért legtöbbször próbálom váltotatossá tenni a hidratációt. Például ízesített vizekkel, baby mojitóval, azaz harmat koktéllal, levesekkel, zöld smoothie-kkal, sok zöldséggel, gyümölccsel. És a legújabban bevetett szuperfegyverrel, az ízesített ayrannal. 

    Nálunk van, aki tolerálja a tejtermékeket, van, aki nem, ezért az alaprecept is kétféle: 

    2 dl krémes joghurt, pl görög, vagy 2 dl növényi joghurt (erjesztett kókusz-, kesu- vagy mandulakrém), 2 dl hideg víz és ½ kiskanál tiszta só vagy parajdi. 

    Tipp

    Ha nem vegán alapelvek, hanem tejérzékenység miatt készítünk tejmentes változatot, akkor olyan terméket érdemes választani, ami nem joghurtkultúrával érlelt, és nem tartalmaz például Lactobacillus Acidophilust. Ha a fermentált növényi krém összetevői közt szerepel, hogy  joghurtkultúra, tejsavkultúra, tejsavbaktérium-kultúra, ez esetben nem jó. 

    Az ayranban nemcsak az a jó, hogy lehet joghurtos, vagy kefíres, és lehet tejmentes is, hanem hogy sokféleképp ízesíthető hangulat és aktuális szeszélyek szerint. 

    Ha zöldséggel, zöldfűszerrel turbózzuk, akkor egy kisebb mennyiségű joghurttal érdemes leturmixolni, hogy ne maradjon darabos. Majd hozzáadva a többi joghurtot/növényi joghurtot, és vizet beállíthatjuk az állagát.  

    Néhány ízesítő ötlet, ami itt bevált: 

    • Paradicsommal és bazsalikommal, kis lilahagymával, csipet sóval 
    • A paradicsomos verzió az oregánót, és/vagy borsikát is kedveli
    • Uborkával, kaporral, sóval, esetleg árnyalatnyi fokhagymával olyan, mint egy hűs tzaziki krémleves. Ha az uborkát megsózzuk, a levét kiereszti, így nem szükséges az italt vízzel még higítani
    • Uborkával és mentával szuper hűsítő 
    • Uborkával és citromfűvel hasonló öröm 
    • Nyári almával és kakukkfűvel, kicsi sóval (furán hangzik, de nagyon finom). A savanykás nyári almát kevés joghurral krémesre tudjuk turmixolni, és utána jöhet a többi joghurt, pici hideg víz, vagy jég és a kakukkfű)
    • Az almás változat szereti a kaprot is
    • Spenóttal bazsalikommal verhetetlen
    • Bármilyen zöld salátát kedvel, a tépő salátákat, madársalátát.  Fűszerezhető kaporral, borsikával, kakukkfűvel, mentával 
    • A legjobban kedvelt fűszere a lilahagyma vagy fokhagyma. Kedvenc zöldfűszerei:  kapor, menta, bazsalikom, oregánó, borsikafű.  A megosztó koriander is szuper. Kisebb mértékben áll jól neki a majoranna, tárkony, de azokkal sem utolsó. 
    • A gazként számon tartott kerti zöldek, mint például a jövő zöldségeként is emlegetett kövér porcsin, vagy a tyúkhúr, disznóparéj, csalán is remek felhasználási módja az ayran. Ásványi anyagokat, antioxidánsokat nyerhetünk belőlük. 

    Változatos és egészséges étrendet kialakítani a családnak rengeteg idő és energia. Ha különböző étrendi igényeket kell összehangolnod munka és más feladatok mellett, étrendtanácsadásomon segítek egy hosszú távon tartható rendszert kialakítani. 

    Ha további családi receptekre, inspirációra van szükséged, kövess Facebookon, Instagramon!

    Dénes Dóra

    Dénes Dóra vagyok, funkcionális táplálkozás tanácsadó, természetgyógyász, fitoterapeuta. Érdeklődésem középpontjában a gyógyító étrendek és tápanyagok állnak, a gyerekek egészségének megalapozása az étkezési szokásaikon keresztül, és a különböző igények összehangolása családon belül.

    Étrend tanácsadás

    Étkezési tanácsadás

    Megújult menütervező koncepciómmal időt spórolok, hogy egészséges, változatos ételeket tudj főzni a sűrű mindennapokban. Ha az egészségbeli okból, vagy babavárás, szoptatás, hozzátáplálás miatt nagy elhatározásra jutottál, számíthatsz rám. 

    Étkezési tanácsadás

    Megújult menütervező koncepciómmal időt spórolok, hogy egészséges, változatos ételeket tudj főzni a sűrű mindennapokban. Ha az egészségbeli okból, vagy babavárás, szoptatás, hozzátáplálás miatt nagy elhatározásra jutottál, számíthatsz rám.

    @edespofablog

    Followers